۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۵۶۷۰۱۰
آیت الله سبحانی تبیین کرد؛

فضائل امیرمؤمنان در آینه آیات و روایات ‌| تکفیری ها با ادعای تبعیت از اسلام جنایت می کنند

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر شناخت ویژگی ها و فضائل امیرمؤمنان، نهج البلاغه را پرتوی از قرآن دانست و بر ضرورت توجه بیشتر به ‌آن تأکید کرد.
سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی شنبه شب در ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به این که برای شناخت امیرمؤمنان(ع) باید به آیات و روایات توجه کرد، گفت: گاهی می توانیم ایشان را به وسیله روایات، یعنی از طریق آن چه که از زندگی ایشان لمس کرده ایم بشناسیم و گاهی هم می توان چهره ایشان را از آینه قرآن کریم مطالعه کرد و به ابعاد شخصیتی ایشان پی برد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم شخصیت امیرمؤمنان(ع) را از آینه روایات این گونه توصیف کرد: در روایات مختلف ایشان را شجاع ترین مردم در زمان خودشان معرفی کرده اند، زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند «یگانه ضربه علی(ع) در روز خندق از عبادت ثقلین برتر است»؛ همچنین با مراجعه به روایات تاریخی متوجه می شویم که ایشان در همه جنگ ها و غزوه ها همواره در خط مقدم بودند و دلیرانه جنگیدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین روایاتی نیز وجود دارد که گواهی می دهد امیرمؤمنان(ع) زاهدترین مردم در زمان خودشان بوده است، به طوری که این امر بر هیچ احدی پوشیده نیست؛ همچنین با توجه به نهج البلاغه در می یابیم که ایشان از لحاظ فصاحت و بلاغت در رتبه ای بالا قرار داشتند به گونه ای که روایات، کلام ایشان را پایین تر از کلام خداوند و بالاتر از کلام مخلوقات معرفی کرده اند.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: گاهی می توان امیرمؤمنان(ع) را از طریق اخلاق شناخت؛ خطبه های اخلاقی ایشان بسیار می تواند برای افراد صالح برنامه خوبی باشد تا به سعادت برسند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در فضیلت امیرمؤمنان(ع) همین بس که در تاریخ مشاهده می کنیم مردم همواره برای رفع مشکلاتشان به حضرت(ع) مراجعه می کردند، اما یک مورد سراغ نداریم که ایشان برای رفع مشکل خود به کسی مراجعه کنند.

وی به ابعاد شخصیتی امام علی(ع) از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و گفت: آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الاقربین» دلالت بر آن می کند که امیرمؤمنان(ع) نخستین کسی بودند که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند؛ البته این بدان معنا نیست که بگوییم ایشان ایمان نداشته اند، بلکه از لحظه نزول این آیه به صورت آشکارا ایمان خود را اعلام کردند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: همچنین با مراجعه به آیات «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی»، «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» و همچنین آیه شریفه ابلاغ و مواردی از این دست می توانیم چهره امیرمؤمنان(ع) را در قرآن کریم به خوبی بشناسیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) درباره امام علی(ع) نکته جالبی را بیان فرمودند و آن این که حضرت(ع) در اوج فصاحت و بلاغت قرار داشتند به گونه ای که ما 11 هزار خطبه، کلمه قصار و یا نامه از ایشان در دست داریم، اما تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) در قید حیات بودند ایشان حتی یک کلمه هم سخن نگفتند؛ این نکته حاکی از آن است که حضرت(ع) در نهایت ادب به سر می بردند و دارای عالی ترین روحیه بوده اند.

وی با اشاره به این که نهج البلاغه پرتوی از قرآن کریم است، مطرح کرد: برای این کتاب شریف بیش از 500 شرح و تعلیقه نوشته شده است و این نشانگر بی نهایت بودن آن است.

حضرت آیت الله سبحانی به نامه امیرمؤمنان(ع) در زمینه دیه اشاره کرد و ابراز داشت: هنگامی که این نامه هفت صفحه ای را مطالعه کنیم و ببینیم که ایشان چقدر زیبا همه اعضای بدن را تشریح می کنند، احساس خواهیم کرد که گویا حضرت(ع) سال ها به طبابت مشغول بوده است؛ این نشانگر قدرت علمی بی نهایت ایشان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: هنگامی که غربی ها این نامه حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر که می فرمایند «مردم دو دسته اند یا برادران دینی تو هستند و یا نظیر تو در میان خلق» را می خوانند لذت می برند، زیرا در این جمله هزاران حقوق بشر نهفته است؛ این در حالی است که سلفی ها با بی منطقی دست به کشتارهای دسته جمعی می زنند و ادعای دفاع از اسلام دارند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات